کارکده

وبلاگ آگهی و اخبار خودرو

کارکده

وبلاگ آگهی و اخبار خودرو

قیمت نهایی محصولات ایران خودرو بلاخره اعلام شد

قیمت جدید همه خودروهای ایران خودرو نهایی و بلاخره اعلام شد.

به این ترتیب با اعلام قبلی سازمان حمایت در جهت ابلاغ قیمت های جدید خودروهای داخلی صبح امروز قیمت تمامی محصولات این خودروساز اعلام و به روزرسانی شد. فروش خودرو از این پس با قیمت های جدید انجام خواهد پذیرفت تا اجماع خودروسازان ، دولت و قطعه سازان در خصوص نحوه محاسبه قیمت خودروهای پیش فروش شده نیز به یک راه حل منطقی رسیده و شیوه قیمت گذاری آن دسته از خودرو ها نیز مشخص و اعلام شود.

جدول قیمت های جدید به شرح ذیل است:

zt1d_p1.jpg

lvb5_p2.jpg

379_p3.jpg

z7v_p4.jpg

 

موج بزرگ انصراف دهندگان ، چالش جدید دولت و خودروسازان

دولت همچنان درباره نحوه قیمت‌گذاری خودروهای پر تقاضا مردد است و ریشه این تردید نیز در آنجاست که احتمال می‌رودفروش خودروسازان سقوط کرده و همچنین موجی بزرگ از انصراف مشتریان، «جاده مخصوص» را فرا بگیرد.

سه ماهی می‌شود که دولت مشغول بررسی تغییر روش قیمت‌گذاری خودروهای داخلی است و اگرچه هر چند وقت یکبار خبر اعلام قیمت‌ها به گوش می‌رسد، اما به دلیل تردید تصمیم‌سازان، این اتفاق هنوز رخ نداده و امروز و فردا می‌شود. به نظر می‌رسد دلیل اصلی و کلی تردید دولت در اعلام قیمت جدید خودروها به‌خصوص محصولات پرتقاضاتر، بیم از افت شدید فروش خودروسازان است. فرمولی کلی که دولت برای قیمت‌گذاری خودروها در نظر گرفته، تعیین قیمت در حاشیه بازار (قیمت‌گذاری پنج درصد زیر نرخ بازار) است. بنابراین قیمت‌ها صعودی شدید را از ناحیه این فرمول تجربه خواهند کرد. به‌عنوان مثال، محصولاتی مانند پراید و پژو ۴۰۵ که خوراک اصلی بازار خودرو کشور به شمار می‌روند، در صورت اعمال فرمول موردنظر، به ترتیب تبدیل به خودروهایی حداقل ۳۵ و ۵۰ میلیون تومانی خواهند شد. هضم این قیمت‌ها برای بسیاری از مشتریان امکان‌پذیر نخواهد بود؛ زیرا اصلا توان خرید آنها به پراید ۳۵ میلیونی و پژو ۵۰ میلیونی نمی‌رسد.

این موضوع البته در مورد سایر خودروهای داخلی (به‌خصوص زیر ۴۵ میلیونی‌ها) نیز صادق است و غالب مشتریان آنها در صورت افزایش قیمت متناسب با حاشیه بازار، قدرت خریدشان را در بازار خودرو از دست خواهند داد. از دست رفتن توان خرید این دسته از مشتریان، عواقب سختی برای صنعت خودرو خواهد داشت که مهم‌ترین آنها «کاهش فروش خودروسازان» و «شکل‌گیری موجی بزرگ از انصرف مشتریان» است.

به‌عبارت بهتر، در پی بالا رفتن قیمت خودروها (در حاشیه بازار) و در شرایطی که توان خرید مشتریان از ناحیه تورم افت نیز کرده، تقاضا برایخرید خودروها کاهش پیدا خواهد کرد و این موضوع به‌طور مستقیم روی تیراژ اثر منفی خواهد گذاشت. ازسوی دیگر، اگر قرار باشد خودروسازان محصولات ثبت‌نامی را با قیمت روز (قیمتی که طبق فرمول حاشیه بازار افزایش یافته)، تحویل دهند، احتمالا بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان مجبور به انصراف خواهند شد. این موج بزرگ انصراف به این دلیل است که ثبت‌نام‌کنندگان یا توان پرداخت ما‌به‌التفاوت مبلغ خودرو را ندارند یا با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسند که دریافت خودرو ثبت‌نامی با قیمت جدید، صرفه اقتصادی ندارد. در نتیجه چنین موجی از انصراف، این امکان وجود دارد که نقدینگی بزرگی از صنعت خودرو بیرون کشیده شده و به سمت دیگر بخش‌های اقتصادی حرکت کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، نه تنها خودروسازی با بحرانی بزرگ در نقدینگی مواجه خواهد شد و حتی شاید توان عودت پول ثبت‌نام‌کنندگان را نداشته باشد، بلکه تخریب سایر بازارها در اثر هجوم نقدینگی ناشی از انصراف مشتریان خودرو نیز بعید نیست. شنیده می‌شود بانک مرکزی در این مورد به وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان هشدار داده و تاکید کرده که بهتر است قیمت‌گذاری محصولات پر تقاضا با احتیاط صورت گیرد.

هرچه هست، دولت و البته مجلس شورای اسلامی چهار سناریو را برای قیمت‌گذاری خودروهای پر تقاضا روی میز دارند و مشغول بررسی آنها هستند تا در نهایت کم خطرترین و محتاط‌ترین سناریو را پیاده کنند. این چهار سناریو عبارتند از «خودروهای یارانه‌ای»، «اعمال حداقل افزایش قیمت برای خودروهای پر تقاضا»، «تثبیت قیمت» و «قیمت‌گذاری مشروط در حاشیه بازار.»

در این بین، «خودروهای یارانه‌ای» سناریویی است که بیشتر ازسوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود و اساس آن بر عدم افزایش قیمت خودروهای پر تقاضا است. طبق این سناریو، هر کدام از دو خودروساز بزرگ داخلی، یک محصول پرتیراژ خود را از روش جدید تعیین قیمت(اقیمت‌گذاری در حاشیه بازار)، معاف و آنها را با قیمت‌های فعلی عرضه می‌کنند. در عوض، دولت نیز ما‌به‌التفاوت هزینه تولید این خودروها (فاصله قیمت تثبیت شده محصولات موردنظر تا قیمت حاشیه بازار آن) را در قالب یارانه به خودروسازان می‌پردازد. به‌نظر می‌رسد، منظور نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خودروهای یارانه‌ای، پژو ۴۰۵ و پراید است که به لحاظ قیمتی با قدرت خرید بسیاری از شهروندان ایرانی نسبتا همسان هستند. ازآنجاکه منابع مالی دولت کاهش پیدا کرده، بعید به نظر می‌رسد دولت با چنین سناریویی موافقت کند و حتی اگر نظر موافق دولت هم جلب شود، تضمینی برای پرداخت یارانه به خودروسازان نیست.

دیگر سناریوی مطرح‌شده برای قیمت‌گذاری خودروهای پر تقاضا، اعمال حداقل افزایش قیمت برای آنها است. رد این سناریو را باید در تصمیم چندی پیش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر افزایش ۵۰ تا ۱۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی (میانگی افزایش ۷۰درصدی) یافت. طبق این فرمول که پیش‌تر منابع آگاه از آن به‌عنوان مصوبه نهایی سازمان حمایت خبر دادند، افزایش قیمت کف (۵۰ درصد) برای خودروهای پر تقاضا به‌خصوص پراید و پژو ۴۰۵ لحاظ خواهد شد. اگر این سناریو پیاده شود، حداقل افزایش قیمت در بازار خودروی کشور ۱۱ میلیون تومان خواهد بود که هضم آن برای مشتریان بسیار سخت است. با این حال، گویا آخرین تصمیمی که مسوولان روی آن توافق کرده بودند، همین روش بوده است.

اما سناریوی دیگر که به‌نظر می‌رسد تازگی‌ها مورد توجه دولت قرار گرفته، تثبیت قیمت خودروهای پرتقاضا و جبران قیمت آنها از ناحیه محصولات پرتیراژ است. طبق این روش، قیمت خودروهای پر تقاضا (باز هم با محوریت پراید و پژو ۴۰۵) ثابت مانده و در عوض خودروسازان می‌توانند به واسطه قیمت‌گذاری تقریبا آزاد سایر محصولات، زیان ناشی از این تثبیت را جبران کنند. به‌عنوان مثال، سایپا و ایران خودرو قیمت پراید و پژو ۴۰۵ را ثابت نگه می‌دارند؛ اما در عوض قیمت سوزوکی ویتارا و سراتو را بالا می‌برند تا به یک نقطه تعادل در قیمت سبد محصولات خود برسند. این سناریو اگرچه به نفع مشتریان خودروهای پر تقاضا است، اما هزینه‌ای گزاف را روی دوش مشتریان سایر خودروهای داخلی می‌گذارد. معنای این سناریو آن است که یارانه خودروهای پر تقاضا عملا از مشتریان خودروهای دارای قیمت متوسط و رو به بالا، دریافت می‌شود.

در نهایت اما چهارمین سناریو که از منظر اجتماعی برای دولت پر هزینه‌ترین مورد محسوب می‌شود، قیمت‌گذاری براساس حاشیه بازار است. بر این اساس، قیمت تمام خودروهای داخلی از جمله پر تقاضا‌ها براساس یک فرمول واحد یعنی تعیین قیمت در حاشیه بازار محاسبه و اعلام خواهد شد. به‌عبارت بهتر، قیمت تمامی خودروها حتی پراید و پژو ۴۰۵ پنج درصد زیر نرخ بازار تعیین می‌شود تا شبه آزادسازی در بازار خودرو رخ بدهد. پیاده کردن این سناریو به معنای موج شدید افزایش قیمت است و دولت با وجود اعتقاد به آن از منظر اقتصادی، از حیث اجتماعی ملاحظاتی دارد و در اجرایش مردد و بیمناک است. بیشترین ترس دولت از اعمال این سناریو، کاهش فروش خودرو در کشور و شکل‌گیری موجی بزرگ از انصراف برای خودروهای ثبت‌نامی است.

طبق آخرین وعده دولت، قرار است قیمت جدید خودروها بار دیگر طی هفته جاری مورد بررسی قرار گرفته و شاید اعلام شود؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید دولت در نهایت کدام سناریو را برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در نظر خواهد گرفت. کسی چه می‌داند، شاید دولت در نهایت به این نتیجه رسید که قیمت‌گذاری را دوباره به شورای رقابت بسپارد و برای خود دردسر درست نکند.

رونمایی از کابین هوشمند کیا منطبق با احساسات سرنشینان

شرکت "کیا" از نسخه مفهومی خودرویی رونمایی می‌کند که با استفاده از هوش مصنوعی، سیستم‌های داخل خودرو را با حواس ۵گانه فرد تطابق می‌دهد.

شرکت خوروسازی "کیا"(Kia) در نمایشگاه " CES" امسال از یک سیستم حمل و نقل رونمایی خواهد کرد که مبتنی بر "هوش مصنوعی"( AI) خواهد بود.  

سیستم هوش مصنوعی خودرو می‌تواند با استفاده از حسگرهایی، داخل ماشین را با احساسات مسافر وفق دهد.

این حسگرها بر علائم چهره، ضربان قلب و فعالیت‌های "الکترودرمال" مسافر نظارت می‌کنند.

این خودرو مفهومی مجهز به سیستم جدید کیا موسوم به سیستم رانندگی سازگار با احساسات مسافر(R.E.A.D) است و سیستم هوش مصنوعی آن داخل کابین را شخصی‌سازی و در آن از حواس ۵گانه استفاده می‌کند.

بخشی از سیستم دارای صندلی ارتعاشی است که ارتعاش‌ها را با فرکانس‌های موسیقی هماهنگ می‌کند.

صندلی‌ها همچنین قابلیت ماساژ نیز دارند.

علاوه بر این‌ها کیا از فناوری‌ استفاده کرده است که با استفاده از دوربین‌های سه‌بعدی به ردیابی چشم و حرکات انگشت می‌پردازد.

این فناوری به مسافر این امکان را می‌دهد که ویژگی‌های درون خودرو از قبیل سیستم روشنایی، تهویه هوا و سیستم سرگرمی را به کنترل خود درآورد.

کیا این فناوری جدید را به عنوان کانسپت به نمایش خواهد گذاشت.

آگهی خودرو | اخبار خودرو | فروش خودرو

به زودی عرضه 207 و دنا پلاس با سقف پاناروما

معاون مدیرعامل در بازاریابی وفروش ایران خودرو از تولید و عرضه محصولات 207 و دناپلاس با سقف پانوراما در آینده‌ای نزدیک خبر داد. فروش این محصولات احتمالا در نیمه اول سال 98 آغاز خواهد شد.

نشست هم اندیشی تعدادی از صاحب امتیازان نمایندگی های ایران خودرو از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی با هدف بررسی محدودیت‌ها و شرایط حاکم بربازار خودرو و ارائه راهکارهای جدید، در سالن کنفرانس معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو برگزار شد.

مصطفی خان کرمی معاون مدیر عامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو در این نشست در زمینه وضعیت حاکم بر بازار صنعت خودرو در روزهای اخیر اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص حاکم بر اقتصاد کشور و به تبع آن صنعت خودرو، شرکت ایران خودرو همواره با هدف کاهش التهاب در بازار و تنظیم شرایط بازار به منظور تامین نیاز مشتریان گام برداشته است.

وی افزود: این شرکت با تدابیر خردمندانه و برنامه‌ریزی‌های مدون از سوی مدیریت ارشد می‌تواند بر این شرایط خاص اقتصادی و وضعیت حاکم بر بازار فائق آید.

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با اشاره به شرایط حاکم بر بازار خودروی کشور گفت: این موضوع می تواند بستر تاخیر در تامین قطعات خودرو و به تبع آن کاهش تحقق برنامه تولید را فراهم کند.

خان کرمی در خصوص تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نام شده گفت: در شرایط فعلی شرکت ایران خودرو تلاش می‌کند تا با تامین منابع مالی نسبت به تکمیل خودروهای دارای کسری را فرآهم آورده و با رساندن تولید به شرایط ثابت و یکنواخت، تحویل خودرو به مشتریان را با سرعت بالاتری انجام دهد و میزان تاخیر در تعهدات را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

وی با اشاره به این موضوع که شما نمایندگی های ایران خودرو به عنوان شرکای تجاری موظف هستید علاوه بر اطلاع‌رسانی مناسب درخصوص مشکلات موجود، از فشارهای روانی مشتریان کاسته و آنها را از وضعیت حاکم بر بازار خودرو آگاه سازید.

وی افزود پیرو هماهنگی‌های انجام شده باسازمان ها و نهادهای ذیربط،‌ به محض اطلاع از قیمت جدید سایر خودروهای باقی مانده، اطلاع رسانی دراین خصوص انجام خواهد شد و ایران خودرو مانند همیشه تابع ضوابط و مقررات اعلامی ازسوی ارگان های ذیربط خواهد بود.

خان‌کرمی تصریح کرد: درحال حاضر جهت حذف دلالان و واسطه گران در بازارخودرو،‌ مکانیزم‌های کنترلی در فرآیند فروش به نحوی پیاده سازی شده که خودروها صرفا به دست مشتریان نهایی رسیده که این امر باعث جلوگیری ازافزایش بی رویه قیمت در بازار می شود،همچنین در آینده‌ای نزدیک از یک محصول جدید رونمایی خواهد شد.

آگهی خودرو | فروش خودرو کارکرده | فروش خودرو | خرید خودرو

آتش سوزی کشتی حامل محصولات نیسان؛ 3500 دستگاه خودرو در اقیانوس رها شد!

کشتی حامل محصولات کمپانی نیسان که از ژاپن به سمت جزایر هاوایی در حال حرکت بود در 1800 مایلی شمال غرب هاوایی دچار حریق شد.

در ماه های گذشته به ترتیب با انتشار خبر رسوایی مدیرعامل نیسان ، کارلوس گوسن، و پس از آن درز خبر کوتاهی تعدادی از پرسنل این خودروساز در انتشار دروغین آمار تست های آلایندگی محصولات نیسان ، این بار خبر آتش سوزی کشتی حامل محصولات این خودروساز که در اقیانوس آرام طعمه حربق شده ، دومینوی بدشانسی و شکست های پیاپی این خودروساز مطرح ژاپنی را تکمیل کرد. از آن جا که کلیه خودروهای تولیدی پیش از آن ثبت سفارش شده بودند، به احتمال بسیار زیاد کمپانی نیسان در تحویل مجدد این محصولات به صاحبانش دچار مشکلات زیادی خواهد شد. 

کشتی مذکور هم اکنون به دلیل شدت آتش سوزی ها بر روی آب های اقیانوس آرام بدون حرکت است و طبق ادعای منابع خبری رسمی از مجموع 21 خدمه حاضر در این کشتی 1 نفر مفقود، 4 نفر همچنان در کشتی و 16 نفر نجات پیدا کرده اند. از آن جا که مسئولین نجات مجبور به تخلیه کشتی از پرسنل شده اند به نظر می رسد که آتش سوزی شدت زیادی گرفته و بر کشتی غالب شده و نهایتا منجر به نابودی و یا غرق شدن محموله شرکت نیسان شود.

حجم خسارات وارده به نیسان در حدود 87 میلیون دلار برآورد شده که نهایتا توسط  شرکت مالک کشتی می بایست پرداخت شود ولی با این حال این اتفاق سبب شد که نیسان ، بار دیگر به سرتیتر خبرگزاری های دنیا برگردد.


فروش خودرو |