پس از جلسه مشورتی سازمان حمایت با برخی از مدیران بهمن برای بررسی راهکار های رفع مشکل خریداران خودروهای این شرکت در محل سازمان، تعدادی از مشتریان این شرکت با معاون بازرسی سازمان به گفت و گو پرداختند.
به گزارش آرا خودرو به نقل از پرشین خودرو، شهرام میرآخورلو معاون بازرسی سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به خریداران خودروهای بسترن وعده ملغی شدن محدودیت زمانی پایان آذرماه را داد و گفت: ما به عنوان سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده، دغدغه های خود را به مدیران بهمن اعلام کردیم.
وی با اعلام اینکه ما موجودی انبارو سایر موارد بهمن موتور را بررسی می کنیم، افزود: قرار شد تا همراه دو نفر از خریداران بسترن و دو نفر نیز از خریداران خودروهای هاوال در روزهای آتی در کنار نماینده رسیدگی به شکایات و حراست سازمان حمایت به واحد تولیدی بهمن موتور مراجعه کنیم تا پیشنهادهای مطرح شده در جلسه را از بابت میزان عملیاتی شدن بررسی کنیم.
میرآخورلو در خصوص پیشنهاد مطرح شده در جلسه، گفت: هدف ما تبدیل ارزش آورده خریداران در زمان ثبت نام خودرو به ارزش روز است تا به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب.
وی با اشاره به فیلم منتشر شده پارکینگ خودروهای هاوال در فضای مجازی نیز تاکید کرد: اعداد و ارقامی که در فیلم اعلام می شود متغیر است و برای اعلام نظر در این خصوص نیازمند بررسی بیشتر هستیم اما مشکلاتی در خصوص تامین این خودرو وجود دارد که قابل کتمان نیست.
میرآخورلو با تایید مشکلات در خصوص ساخت و عرضه این خودرو متذکر شد: میزان پک های سی کی دی وارداتی به کشور مشخص است و این طور نیست که شرکتی بتواند موجودی را غیرواقعی اعلام کند اما موردی که باید بگویم این است که قطعا به تمام ثبت نام کنندگان این شرکت، خودروی هاوال نخواهد رسید!
معاون بازرسی سازمان حمایت اعلام قیمت 124 میلیونی بسترن را به دلیل مصوبه هیات مدیره و اعلام به سازمان حمایت مصرف کنندگان قانونی دانست و افزود: آقای تابش(رئیس سازمان حمایت) در جلسات با مدیران بهمن به دنبال حفظ ارزش آورده مشتریان در زمان ثبت نام خودرو است که این تصمیم نیاز به بررسی های کارشناسی تر خواهد داشت.
میرآخورلو در پایان به خریداران اطمینان داد که تمام تلاش رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، حفظ ارزش ریالی پول خریداران و تامین منافع مصرف کنندگان است.
نکته قابل توجه این گفت و گو، گلایه میرآخورلو به انتشار شماره همراه شخصی وی و برخی مدیران سازمان حمایت و ارسال فیلم ها به اکانت واتس آپ آنها بود تا جایی که گفت حدود 600 نفر یک فیلم را برای وی ارسال کردند (!) معاون سازمان حمایت با غیرقانونی خواندن این اقدام مشتریان و مزاحمت تلفنی آنان از خریداران خودروهای بهمن موتور خواست تا این روند را متوقف کنند و پیگیری را به 4 نماینده ای که با سازمان حمایت در ارتباط هستند، بسپارند.
شرکت های واردکننده خودرو در دوران پس از ممنوعیت واردات حال و روز خوبی ندارند و اکثرا در وضعیت تعطیلی و عموما با تعدیل نیروهای گسترده ای همراه بوده اند.
با توجه به سیاست های دولت در شرایط تحریمی و خواسته های وزیر جدید نمی توان انتظار رفع این ممنوعیت را حداقل تا دو سال آینده داشت و از سوی دیگر کارکنان این مجموعه ها به دلیل انحصار موضوع واردات خودرو و توانایی آن ها در طول سالیان متمادی در این خصوص توانایی پیدا کردن شغل در سایر حرف را در صورت تعدیل به سادگی نخواهند داشت.
از این رو شرکت ها بر آن شده اند تا بتوانند هرچند با سود کم تر ولی همچنان به بقای خود ادامه دهند. عمده تمرکز واردکنندگان بر بخش خدمات پس از فروش به صورت ویژه و خرید و فروش خودروهای کارکرده متمرکز شده است. برای مثال به تازگی پرشیا خودرو به عنوان نماینده واردات محصولات لوکس بی ام و به کشور با راه اندازی شعبه تیونینگ خود اقدام به تجهیز و ارتقای خودروهای بی ام و در سطح کشور می کند. از جمله خدمات پرشیا خودرو در بخش تیونینگ می توان به فروش و نصب کیت های بدنه، فروش و نصب رینگ های اسپرت، نصب کاورهای ضد UV شیشه، نصب کاور های بدنه رنگی، مات و بی رنگ، اجرای هیدروگرافی رینگ و قطعات، طراحی و رنگ آمیزی رینگ و کلیپر ترمز، اجرای سرامیک بدنه و احیای رنگ اشاره کرد. در سوی دیگر ایر تویا به عنوان نماینده محصولات تویوتا در کشور با خرید خودروهای کارکرده و بهبود وضعیت فنی و ظاهری آن ها در نمایندگی های تحت پوشش خود اقدام به فروش این خودروها نموده و توانسته گوشه ای از سهم دیرینه خود در بازار خودرو کشور را احیا نماید.
نکته ای که واردکنندگان از آن به عنوان سلاح برای کسب عمده سهم بازار تیونینگ استفاده می کنند و چندان هم زیبا و قابل قبول نیست این است که استفاده از خدمات تیونینگ داخلی شرکت را موجب ابطال گارانتی ندانسته ولی اگر همین تیونینگ در جای دیگری انجام شود قطعا سبب ابطال گارانتی خواهد شد و همین موضوع که برای صاحبان خودروهای بی ام و که از خدمات و هزینه های تامین نگهداری این خودرو عمدتا شاکی هستند کافی است تا سیل جمعیت را از سایر تیونینگ کاران سطح کشور به سوی پرشیا خودرو سرازیر کند.
اقدامات اخیر واردکنندگان هرچند وجهه چندان مطلوبی ندارد ، اما به دلیل تلاش برای ادامه فعالیت و حیات که منجر به ادامه معاش چندین هزار خانوار ایرانی خواهد شد جای تشکر و قدردانی دارد . امیدواریم که سایر واردکنندگان نیز با به کارگیری ایده های این چنینی با ادامه فعالیت خود در بازار خودروی کشور به سفره خانواده های ایرانی و کارمندان خود خدشه ای وارد نکنند.
خرید خودرو/فروش خودرو/آگهی خودرو / آرا خودرو/ اخبار خودرو / قیمت خودرو / بازار خودرو / کارکده
سیتروئن C3 پس از طی مسیر صعب العبور جاده تولید در صنعت خودرو کشور بلاخره آماده عرضه شد.
C3 آخرین محصول از نمونه های قراردادی خودروسازان با گروه PSA فرانسه بود و درست در آخرین روزهای همکاری های دوجانبه به بازار خودرو کشور معرفی و پیش فروش آن آغاز شد. اما به فاصله کوتاهی تحریم های صنعت خودرو بازگشت و با افزایش فشارها ، فرانسوی ها از کشور خارج شدند. این خودرو نیز مانند سایر خودروهای فرانسوی صاحبان امیدوار به تحویل خودرو را هر چه گذشت ناامید تر کرد تا اینکه سرانجام خودروسازی سایپا با انتشار جدول تسویه حساب مشتریان ویژه حواله های تحویل شهریور باز هم نور امید را در دل مشتریان C3 روشن کرد.
سیتروئن C3 با پیشرانه ی ۱٫۶ لیتری توربو با توانایی تولید ۱۶۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۴۳ نیوتن متری به بازار ایران عرضه شده است. جعبه دنده ی ۶ سرعته ی اتوماتیک توان این پیشرانه را به چرخ های جلو می رساند و در این خودروی هاچبک اسپرت امکاناتی نظیر شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل و محدودکننده ی سرعت، سنسور نور و باران، سیستم تهویه اتوماتیک، مانیتور لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، کامپیوتر سفر، قابلیت اتصال مستقیم تلفن همراه به نمایشگر خودرو، بلوتوث، چراغ روشنایی روز، تریم داخلی چرم و پارچه، گرمکن صندلی های جلو (انتخابی) و… دیده می شود. در واقع تفاوت این خودرو در دو تیپ 1 و 2 به همین گرمکن صندلی ها باز می گردد که اختلاف قیمت 3.5 میلیون تومانی را در پی خواهد داشت. البته مشتریانی که به دنبال صرفه جویی بیشتری هستند می توانند سیتروئن C3 را در نسخه ی بدون گرمکن صندلی تحویل گرفته و سپس با سفارش گذاری مستقیم و غیر مستقیم، گرمکن صندلی محصولات PSA را از 3 تا 7 روز در ایران دریافت نموده و با هزینه ای کمتر از ۱٫۵ میلیون تومان به صورت فابریک و رسمی بر روی C3 نصب کنند.
جدول قیمت و نحوه تسویه حسای خودروی سیتروئن C3 در دو تیپ مختلف به شرح ذیل است:
خودرو | قیمت نهایی محصول | تخفیف | سود مشارکت | تاخیر در اعلام | مبلغ باقی مانده |
سیتروئن C3 توربو تیپ1(بدون گرمکن) | 238.450.000 | 12.000.000 | 3.180.000 | 3.683.000 | 159.585.000 |
سیتروئن C3 توربو تیپ2(با گرمکن) | 241.950.000 | 12.000.000 | 3.180.000 | 3.683.000 | 163.085.000 |
خرید خودرو/فروش خودرو/اخبار خودرو/آگهی خودرو/آرا خودرو/کارکده/خرید ماشین/فروش ماشین/آگهی رایگان
یک کارشناس خودرو میگوید: عرضه خودرو به قیمت 5 درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان قیمتها را در بازار آزاد تغییر نخواهد داد؛ چراکه قیمت خودرو متاثر از عرضه و تقاضاست. بیشک فاصله قیمتها تقاضای کاذب را به همراه دارد.
به گزارش آرا خودرو و به نقل از تجارتنیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم تفاهمنامه ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن از آغاز عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان خبر داد. حال سوالی که ذهن فعالان بازار را به خود درگیر کرده این است که آیا با افزایش قیمت از سوی خودروسازان قیمتها در بازار آزاد تغییر نخواهد کرد؟
در همین رابطه یک کارشناس خودرو درباره این پرسش که آیا با آغاز عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان قیمتها در بازار آزاد تغییر نخواهد کرد؟ به ما گفت: عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توسط خودروسازان قیمتها را در بازار آزاد تغییر نخواهد داد؛ چراکه قیمت خودرو متاثر از عرضه و تقاضاست. بیشک فاصله قیمتها تقاضای کاذب را به همراه دارد. اما چنانچه قیمتها از محل درب کارخانه افزایش یابد، تقاضا کاهش و افراد به صنعت خودرو به چشم سرمایهگذاری نگاه نخواهند کرد.
فربد زاوه با بیاناینکه از این پس صنعت خودرو با رکود عمیق مواجه خواهد شد، اظهارکرد: در دوران محمدرضا نعمتزاده پس از دوسال ثبات قیمت، خودروسازان درخواست افزایش قیمت را دادند اما امروز پس از ۴ ماه مجددا قیمت خودروها از محل درب کارخانه افزایش ۷۰ درصدی دارد. بیشک افزایش قیمتها منجربه کاهش شدید تقاضا خواهد شد.
بلاتکلیفی درباره تصمیمگیری برای خودروسازان
او درباره این پرسش که آیا ممکن است دولت برای برون رفت از رکود وامهای ارزان قیمت را در اختیار مردم بگذارد یا خیر؟ پاسخ داد: در دوران محمدرضا نعمتزاده قیمت خودرو پژو پارس به ۲۵ میلیون تومان میرسید اما امروز قیمت این خودرو به ۸۰ میلیون تومان رسیده است. سرعت افزایش قیمتها زیاد است که با ارایه وامهای کم بهره حل نخواهد شد. مگر اینکه دولت موجی از نقدینکی را در جامعه تزریق کند که این سیاست خود افزایش تورم را به همراه دارد.
این کارشناس خودرویی گفت: دولت در مدیریت صنعت خودرو اشتباهات فاحشی را مرتکب شده است. به طوریکه با هر تصمیمگیری مبنی بر افزایش یا عدم افزایش قیمتها ممکن است این صنعت دچار آسیبهای فراوانی شود.
زاوه افزود: درحال حاضر صنعت خودرو در کما فرو رفته، ممکن است با شوک افزایش قیمتها خودروسازان بتوانند بدهی خود به قطعهسازان را پرداخت کنند و در مقابل عرضه خودرو را به بازار افزایش دهند. اما به دنبال این تصمیم میتوان موجی از انصرافدهندگانی که در حوزه خودرو پیش ثبت نام کردهاند را شاهد باشیم.
او در ادامه اظهارکرد: البته ثابت نگه داشتن قیمتها هم دلال بازی را در این صنعت پرورش میدهد. همچنین نبود نقدینگی نیز باعث میشود که از این پس خودرویی ازسوی خودروسازان کشور تولید نشود. همین موضوع تقاضای کاذب را در بازارها بیشتر کرده و افزایش قیمتها را به همراه دارد.
اخبار خودرو/خرید خودرو/فروش خودرو/آگهی خودرو/مجله خودرو/موتور جستجوی خودرو/آرا خودرو
آیا کسانی که به فکر کارگر ایرانی نبوده و تابعیت خارج از کشور دارند دلشان برای کارگران ایرانی میسوزد؟ آیا با جلسات با رسانهها یا برخی از خبرنگاران با ارائه اطلاعات غلط قصد ندارند این جو را ملتهب کنند؟
به گزارش آرا خودرو و به نقل از صراط نیوز، کارگران زحمتکش ایران خودرو و سایپا در نامه ای سرگشاده خطاب به دو مدیرعامل شرکت های خودروساز نوشتند:
آقایان مدیرانعامل، اخیراً مشکلات پیشآمده در صنعت خودروسازی موجب نگرانی کارگران در این بخش گردیده است.
شرایط فعلی کارگران ما را به یاد هفتتپه و ... میاندازد که کارخانه دچار مشکل مالی و مدیریتی و ... شد و سپس دولت را جهت کاری که خودش انجام داده به میدان کشید و بحران امنیتی بوجود آورد. در شرکتهای خودروساز، ما نیز نگران چنین وضعیتی هستیم زیرا نماینده بخش خصوصی در تصمیمات هیأت مدیره خودروسازان نقش دارد. بخش خصوصی که در طول این بحران در صنعت خودروسازی از ارسال قطعات و ناقص شدن خودروهایی که به مردم تعهد میشود نقش بسیاری را ایفا کرده است.
حال آقایان مدیرعامل؛ آیا این شبهه پیش نمیآید که بخش خصوصی با ایجاد مشکل برای این صنعت، بخواهد در آینده نسبت به خرید از شرکتهای خودروساز اقدام نماید؟
این بخش خصوصی که در طول این بحران حدود 3000 کارگر خود را اخراج نموده آیا بعد از خرید و ایجاد درآمد با اخراج هزاران کارگر شرکتهای خودروساز، بیکاری را افزایش نمیدهد و فقط و فقط به فکر سود بیشتر نیست؟
آیا کسانی که به فکر کارگر ایرانی نبوده و تابعیت خارج از کشور دارند دلشان برای کارگران ایرانی میسوزد؟ آیا با جلسات با رسانهها یا برخی از خبرنگاران با ارائه اطلاعات غلط قصد ندارند این جو را ملتهب نمایند؟
آقایان مدیرعامل؛ نمیدانم آیا شما از این فکر آنها مطلع هستید یا خدایی نکرده بیتفاوت از کنار آن میگذرید؟
آقایان مدیرعامل؛ بدانید که چندین هزار کارگر خودروسازی چشم امید به خداوند و سپس به شما دارند.
آقایان مدیرعامل؛ امید است که نان زن و بچه ما که اول خداوند بزرگ روزی مینماید و سپس انسانها میتوانند در آن نقش داشته باشند، شما نیز از این موضوع سرافراز بیرون بیایید.